Detox in Sapa - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van sara vledder - WaarBenJij.nu Detox in Sapa - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van sara vledder - WaarBenJij.nu

Detox in Sapa

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg sara

04 Oktober 2011 | Vietnam, Hanoi

Ola chicos,

Terug van ons tripje naar Cat Ba heb ik eindelijk wat van de stad Hanoi gezien. Ik ben samen met Marianne naar het Prison museum geweest: hier werden de Vietnamezem vast gehouden tijdens het regime van Frankrijk. Daarnaast werd het gebruikt tijdens de American War. Je zou het niet zeggen maar het was hilarisch! In het museum liggen achter glas 3 bakstenen waarbij het onderschrift luidt: " This is a brick which is used to build the prison". En dat 3x! En de Amerikanen moesten blij zijn dat ze daar werden vast gehouden want ze werden zo goed behandeld: er was een virtrine met een volleybal, kaarten en sigaretten. Je zou bijna jaloers worden ;-).

Het hostel in Hanoi is eem hostel waar je bijna niet weg komt. Je ontmoet heel veel mensen en heel veel mensen komen ook weer terug na een tour, een en al gezelligheid. Om dit te voorkomen heb ik mezelf 'gedwongen' om de trein te nemen naar Sapa. Opnieuw samen met Marianne lagen we op de hardsleepers 3-hoog tussen de Vietnamezen. De trein was precies als in China wat prima te doen was. Het juiste perron bereikten we door gewoon over de rails te lopen, crazy!

Sapa is een klein plaatsje in het noorden van Vietnam wat bekend staat om de mooie tochten die je kan doen. De eerste dag hebben we rondgelopen om te kijken waar we een tracking tour konden boeken. Overladen door de vele buro's waar iedereen precies wist wat we wouden. NOT! Erg irritant want niemand luistert naar wat je zegt, overal wordt ja op geantwoord en ze sturen je naar de meest standaard routes. Als je bijv vraagt: "is het een touristische route of komen er niet veel mensen?", " Yes!". Vietnamezen kan je beter geen meerkeuze vraag geven, antwoord blijft 'yes'. De receptionist van ons hotel was relax en kalm en we konden tenminste doen wat we wouden. De volgende dag om 9uur stond onze gids klaar voor een wandeling van ong 4-5 uur. Ik had mijn schoenen terug gestuurd naar huis dus ik had een paar te leen. Je voelt het al aankomen: AU! Het was op zich nog te doen maar het laatste uur was downhill wat niet heel fijn aanvoelde. Ik ben verder gegaan op mijn slippers, mijn teentjes waren helemaal roze geworden ;-s. Het was niet ideaal maar heb me er doorheen geworsteld: af en toe op blote voeten, hard-core!

Onderweg was het net een kinderboerderij. Aan de foto's kan je misschien wel zien dat ik een nieuwe fasciniatie heb opgedaan voor koeien/waterbuffalo's. Biggetjes, wild zwijnen, honden, katten, koeien, kippen etc, alles liep gezellig in het wild. De tocht was geweldig. We hadden perfect weer: eerst lekker zonnetje, daarna bewolkt en geen regen. We liepen van dorpje tot dorpje waar de mensen natuurlijk ons aanstaarde: Marianne is langer dan ik dus we waren een mooi koppel. Af en toe stonden we still en vertelde onze gids, Ming, dat dit een dorpje was. Er stonden dan drie huizen....De mensen in Sapa waren druk bezig met de rijst te oogsten. Deze moet geoogst worden als het droog was en de afgelopen tijd heeft het flink geregend oa door de typhoon bij China in de buurt. Als de rijst geoogst is, gaan de koeien/waterbuffalo's aan het werk. Ming, de gids, verteld ook dat ze pas sinds 2 jaar elektriciteit hadden. OMG!

Terug van Sapa in het hostel was het weer een groot feest: oude bekende en nieuwe gezichten, late avondjes en vroeg aan het ontbijt. Het weer was echt verschrikkelijk in Hanoi wat de stad zo saai maakt! De enige dag dat het droog was ben ik er op uit gegaan en heb verschillende musea bezocht. Ik was er niet onderste boven van: Ho Chi Minh lag kennelijk ook in Rusland voor balseming dus daar was ook niet veel te beleven. Het enige 'grappige' was dat ze bij het mausoleum een onderscheid hadden in rij: er was een rij voor buitenlanders en er is een rij voor vietnamezen. Verschrikkelijk.

Als laatste nog wat grappige vertalingen:
- "Try cock today" = try coke today
- op de wc hing een briefje waar ze vroegen of je het wc papier in de prullenbak wou gooien: " Thanks for your attention"
- er is een winkel in Hanoi dat heet "American things".

• 04 Oktober 2011 - 08:13

Juud:

Nice, Saartje. Super mooie foto's!

X

• 04 Oktober 2011 - 08:41

Goel:

Chica! De pics zien er goed uit en verhaal was weer gezelli! Ben ook even langs de kinderboerderij gelopen hier, maar ziet er toch iets anders uit dan die van jou daar ;) Geniet nog van alle tripjes!! x

• 04 Oktober 2011 - 09:00

Corinne:

WOW. Geweldige foto's!! X

• 04 Oktober 2011 - 15:19

Wenck:

Hee Saar,
    Wat een mooie foto's. Echt een super mooie natuur daar, indrukwekkend hoor.